فروشگاه شیماز

معرفی انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن در کاربردهای صنعتی

کاربران می توانند از انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن در فرایندهای مختلف صنعتی مانند تولید محصولات غذایی و صنایع خودروسازی استفاده نمایند.

سنجش دما در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، آزمایشگاهی و حتی روزمره بسیار اهمیت دارد. در نتیجه همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی به فکر تولد وسایل تخصصی برای سنجش دقیق دما بیفتند.

ترمومترها مهمترین ابزارهایی می باشند که امروزه در انواع مدل های مختلف توسط تولید کنندگان ساخته و در شرایط گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در نهایت در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن

 

ترمومتر چیست ودر چه زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرد؟

ترمومتر وسیله ای کاربردی به منظور تعیین دما و حرارت در آزمایشگاه های شیمیایی، پتروشیمی، پزشکی، فولاد و در نهایت پالایشگاه ها می باشد. شناخت انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن به کاربران کمک می کند تا آنها در شرایط مختلف از انواع ترمومتر برای مدیریت فرایندها استفاده نمایند.

در نهایت کاربران باید بدانند که ترمومترها عموما در انواع مدل های آنالوگ، دیجیتال، پروب و همچنین مادون قرمز موجود می باشد. در نهایت می توان ترمومتر را از مهمترین ابزارهای کاربردی برای سنجش حرارت و دما در محیط های مختلف آزمایشگاهی و صنعتی در نظر گرفت.

گاهی نیز مشاهده می شود که کاربران این ابزار را با نام های دیگری مانند دماسنج نیز می شناسند و از آن در فرایندهای مختلف استفاده می کنند.

معرفی انواع ترمومتر صنعتی و آزمایشگاهی

همانگونه که در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره نمودیم ترمومترها را می توان در انواع مدل های آزمایشگاهی و صنعتی تهیه نمود و در فعالیت ها مورد استفاده قرار داد. اما در این قسمت ما قصد داریم تا انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن را معرفی نماییم.

 

انواع ترمومتر صنعتی

 

معرفی کلی ترمومتر آنالوگ

یکی از انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن که کاربران به کرات از آن در مدیریت فرایندهای صنعتی استفاده می نمایند ترمومترهای آنالوگ می باشند. عموما کاربران دماسنج های آنالوگ را تحت عناوین مختلفی مانند دماسنج های عقربه ای نیز می شناسند.

بیشترین کاربرد این شکل خاص از ترمومتر آنالوگ بیشتر در صنایع پتروشیمی می باشد. دلیل اصلی کاربرد ترمومتر آنالوگ در فعالیت های حساس پتروشیمی به دلیل شکل خاص این وسایل می باشد.

زیرا در این وسیله عموما از ساختار پیچیده ای استفاده نشده است و ساختار ترمومتر فاقد هر گونه جریان الکتریسیته می باشد.

در نتیجه کاربرد ترمومتر آنالوگ در این شرایط سبب می شود تا خطر انفجار و آتش سوزی در این صنایع ایجاد نشود. یکی از مهمترین مزایایی که کاربرد دماسنج آنالوگ برای کاربران ایجاد می نماید صرفه جویی در هزینه ها می باشد.

در واقع عموما ترمومترهای آنالوگ نسبت به ترمومترهای دیگر از کمترین هزینه ممکن برخوردار می باشد. در نتیجه استفاده از این وسیله سبب کاهش هزینه ها در صنایع مختلف می شود.

دماسنج های آنالوگ را کاربران می توانند در انواع مدل های مختلف شیشه ای و حاوی مواد جیوه ای، شیشه ای حاوی ساختار الکلی، عقربه ای بی متال و عقربه ای گازی تهیه و استفاده نمود.

معرفی انواع مدل های ترمومتر دیجیتال

ترمومتر دیجیتال یکی از انواع مدل های مختلف ترمومتر است که می تواند به کاربر این امکان را بدهد تا آنها دمایی معادل 50 تا 110 درجه سانتیگراد را اندازه گیری نمایند.

این دماسنج از ساختاری کاملا دیجیتالی برخوردار است و عموما کاربران می توانند دمای ارائه شده توسط محیط را بر روی صفحه نمایش این دستگاه مشاهده نمایند. این وسیله بدون نیاز به جریان مستقیم انرژی الکتریکی عمل می کند.

در نهایت کاربران از ترمومترهای دیجیتال برای اندازه گیری دما در محیط های مختلف استفاده می نمایند. کارخانه ها، دامداری ها، سالن های جوجه کشی، دستگاه های حاوی یخچال و سردخانه، گلخانه و منزل از جمله مکان هایی می باشند که از ترمومتر دیجیتال استفاده می کنند.

 

ترمومتر دیجیتال

 

معرفی کلی ترمومترهای پروب

اگر به دنبال شناخت انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن ها می باشید باید با یکی از محبوب ترین مدل های ترمومترهای صنعتی با همان ترمومتر پروب آشنا شوید.

یکی از مهمترین مزایای کاربرد ترمومتر پروب در فضاهای صنعتی این است که کاربر می تواند در سریعترین حالت ممکن دمای مواد غذایی، مایعات و مواد نیمه جامد را اندازه نماید.

دماسنج های پروب دارای ساختاری بسیار خاص و با نوکی تیز هستند که همین ساختار سبب شده تا کاربر به راحتی بتواند دماسنج را در ظروف مختلف حاوی مواد غذایی وارد نماید.

شاید بتوان به این نکته اشاره نمود که مهمترین کاربرد این نوع ترمومتر پروب در آزمایشگاه های و کارخانه های تهیه و تولید انواع محصولات غذایی و کنسروی، آزمایشگاه های لبنی و خرده فروشی ها و حتی رستوران ها می باشد.

از مزایای ترمومترهای صنعتی پروب این مورد می باشد که کاربران می توانند به راحتی این ابزارها را جابجا نمایند. از دیگر مزایای کاربردی این نوع دماسنج این مورد است که این وسیله از مقدار دقت بالایی برای اندازه گیری برخوردار می باشد.

معرفی کلی ترمومتر مادون قرمز

یکی دیگر از انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن ترمومتر مادون قرمز می باشد. زمانی که کاربر به دنبال اندازه گیری دمای اجناس دور می باشند استفاده از ترمومتر مادون قرمز بهترین انتخاب برای کاربر می باشد.

در نهایت می توان گفت ترمومتر مادون قرمز بهترین ابزار جهت اندازه گیری دمای اجسامی می باشد که در فواصل دور قرار دارند. در نهایت عموما دماسنج مادون قرمز به هیچ عنوان با سطح که شما قصد اندازه گیری دمای آن را دارید تماس مستقیم ایجاد نخواهد نمود.

همچنین کاربران از این نوع دماسنج غالبا برای اندازه گیری دمای بسیار بالا و پایین در صنایع مختلف استفاده می نمایند.

از ترمومترهای مادون قرمز در صنایع مختلفی مانند صنایع خودروسازی، تهویه هوای مطبوع و فرایند های دیگر که نیاز به تولید دمای بسیار بالایی دارند بیشترین استفاده را می نمایند.

البته ترمومترهای صنعتی دارای انواع مدل های مختلف دیگری مانند ترمومتر دیجیتال، ترمومتر نوع K، دماسنج های ثبت کننده داده و دما و دماسنج های دو سنسوره می باشند. در نهایت کاربران میتوانند از انواع ترمومتر صنعتی در فرآنیدهای مختلف استفاده می نمایند.

خروج از نسخه موبایل