فروشگاه شیماز

بررسی مهمترین تفاوت پیپت و میکرو پیپت (سمپلر )

برای شناخت تفاوت پیپت و میکرو پیپت (سمپلر ) ابتدا کاربر باید بداند که از پیپت برای جابجایی حجم بیشتری از محلول نسبت به سمپلرها استفاده می شود.

برای انتقال حجم دقیق و از قبل تعیین شده یک محلول و یا نمونه آزمایشگاهی به فرایندهای جاری در آزمایشگاه ما نیازمند استفاده از ابزارهای دقیق آزمایشگاهی مانند پیپت و میکرو پیپت هستیم.

در واقع ساختار خاص این وسایل آزمایشگاهی شرایطی را برای کاربر ایجاد می نماید تا او بتواند مقدار دقیقی از این محلول ها را در هر تلاش خود به راحتی جابجا نماید.

این ابزارها می توانند زمانی که کاربر قصد اجرای یک فرایند آزمایشگاهی بسیار دقیق را دارد بسیار کاربردی باشند. حال در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا با معرفی انواع پیپت همراه کاربران به بررسی تفاوت پیپت و میکرو پیپت (سمپلر ) بپردازیم.

 

تفاوت پیپت و میکرو پیپت (سمپلر )

 

معرفی کلی پیپت به عنوان یکی از ابزارهای آزمایشگاهی

اگر قصد دارید تا تفاوت پیپت و میکرو پیپت (سمپلر ) را در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار دهید نیاز است تا ابتدا به بررسی مشخصات ظاهری این دو وسیله و در نهایت بررسی تفاوت های اساسی آنها بپردازیم.

پیپت وسیله ای مخصوص می باشد که به منظور اندازه گیری حجم بسیار محدودی از مایعات و محلول های آزمایشگاهی طراحی و تولید شده است. کاربر به کمک این وسیله می تواند مقدار دقیقی از محلول مورد نظر خود را اندازه گیری و در فرایند مورد نظر استفاده نماید.

پیپت ها را طراحان در مدل ها و جنس های متفاوتی تولید و در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

در ابتدا طراحان پیپت های آزمایشگاهی را از جنس شیشه ای تولید می نمودند. اما به تدریج و با توسعه فناوری تولید وسایل آزمایشگاهی پلاستیکی کمک طراحان پیپت ها را از جنس پلاستیک تولید و در اختیار کاربران قرار دادند.

پیپت از جمله ابزارهایی می باشد که می توانیم از آن بدون محدودیت خاصی در فرایندهای متفاوت آزمایشگاهی و بالینی استفاده نماییم. به طور معمول کاربر می تواند از پیپت هایی با ساختارهای پلاستیکی و یکبار مصرف برای مدیریت آزمایش های بسیار دقیق و حساس استفاده نماید.

 

بررسی نکات الزامی در زمان کاربرد این وسیله

به خاطر داشته باشید که هر بار از پیپت به منظور جابجایی محلول ها و مواد خطرناک استفاده می کنید بعد از آن نسبت به شست و شوی دقیق پیپت توجه نمایید.

در زمان اندازه گیری حجم مایعات مختلف توسط پیپت ها حتما باید از میزان دما و رطوبت کلی محیط آزمایشگاهی آگاه باشید. در نهایت هرگز پیپت را به صورت عمودی در محلول فرو نکنید و با دقت از این وسیله برای مدیریت فرایندهای آزمایشگاهی استفاده نمایید.

پیپت

 

معرفی کلی میکرو پیپت (سمپلر )

برای شاخت تفاوت پیپت و میکرو پیپت (سمپلر ) نیاز است بعد از معرفی پیپت ها ما به بررسی ساختار و نحوه عملکرد میکرو پیپت یا همان سمپلر بپردازیم.

در واقع سمپلر را می توان نوعی یپت در نظر گرفت که به صورت بسیار دقیق حجم مشخصی از مایعات را با کمک آن جابجا می نمایند. فرایند عمل در سمپلرها بسیار ساده است.

سمپلر متغیر قابل اتوکلاو را در شیماز با کیفیت مناسب و قیمت مناسب تهیه نمایید.

در واقع در قدم اول برای استفاده از این وسیله کاربر با اعمال نیروی مکانیکی سبب ایجاد مکش در سمپلر می شود. این مکش سبب می گردد تا مایع داخل پیپت در مقدار حجم بسیار محدودی استفاده شود. سمپلر ها از نظر کارایی به دو دسته کلی تقسیم شده اند.

در دسته اول سمپلرها مکش هوا نقش اصلی را در انتقال محلول ایفا می کند. این در حالی است که در نوع دوم پیستون به طور کاملا دقیقی در تماس مستقیم با مایع مورد نظر کاربر می باشد.

در اغلب موارد کاربران از این نوع خاص از میکرو پیپت (سمپلر) به منظور جابجایی محلول هایی که غلظت بسیار بالایی دارند استفاده می نمایند.

 

مهمترین نکات مورد توجه در زمان کاربرد این وسیله

بعد از شناخت تفاوت اساسی میان پیپت و میکرو پیپت (سمپلر) باید کاربران به نکات مهمی در زمان استفاده از این وسیله توجه نمایند. برای مثال برای کاربری راحت تر و دسترسی سریعتر این وسیله در محیط آزمایشگاه از پایه های سمپلر استفاده نمایید.

سمپلر متغیر غیر قابل اتوکلاو را در شیماز با کیفیت مناسب و قیمت مناسب تهیه نمایید.

سرویس دوره ای این وسیله را نیز برای حفظ مناسب کارایی آن در نظر داشته باشید. در زمان استفاده از سمپلر از این موضوع که سر سمپلر به خوبی جا افتاده باشد برای دریافت بهترین کارایی وسیله اطمینان حاصل نمایید. این امر به طور قطع منجر به انتقال حجم دقیق محلول توسط سمپلر می شود.

 

میکرو پیپت (سمپلر )

خروج از نسخه موبایل