فروشگاه شیماز

تفاوت پیپت و بورت چیست؟

برای شناخت تفاوت پیپت و بورت نیاز است تا کاربران ابتدا این دو وسیله را از نظر ظاهری از هم تشخیص دهند و نوع کاربرد آنها را بشناسند.

در این مقاله سعی داریم تا شما کاربر گرامی را با تفاوت پیپت و بورت آشنا نماییم. بدون شک اگر زمان کوتاهی را در یک محیط آزمایشگاهی سپری نموده باشید با حجم بالایی از وسایل آزمایشگاهی مواجه گردیده اید.

بسیار از این تجهیزات دارای ساختاری شیشه ای هستند و به کرات در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار شیشه ای این ظروف به کاربر کمک می کند تا از آن در تماس مستقیم با انواع مواد شیمیایی خورنده استفاده نماید.

بورت و پیپت ها هم بخشی از تجهیزات شیشه ای مورد استفاده در آزمایشگاه هستند که از آنها در بخش های مختلف استفاده می شود. در نتیجه شما کاربر عزیز با مطالعه این مقاله متوجه نقش کاربردی هر دوی این وسایل در آزمایشگاه خواهید شد.

 

تفاوت پیپت و بورت

 

معرفی بورت های آزمایشگاهی

همانگونه که در بخش اول به آن اشاره شد بورت یکی از ابزارهای شیشه ای آزمایشگاه می باشد. از این وسیله در آزمایشگاه های شیمی به کرات استفاده می نمایند.

عمده ترین کاربرد این وسیله در آزمایشگاه شیمی تجزیه و به منظور اجرای فرایندهای تخصصی مانند تیتراسیون و اندازه گیری حجم مشخصی از مایعات است.

کاربر به کمک بورت می تواند حجم مشخصی از یک ماده را به تدریج به محلول های تیتراسیون بیفزاید و فرایند آزمایشگاهی را اجرا نماید. در نهایت کاربر در زمان استفاده از بورت می تواند از شیر کنترل وسیله برای تنظیم مقدار ماده خروجی از آن استفاده نماید.

بررسی انواع مدل های این وسیله

با توجه به نقش حیاتی بورت در اجرای آزمایش شیمیایی بر اساس نیاز کاربران طراحان، بورت را در انواع مدل ها تولید می نمایند. بورت حجمی، پیستونی یا دیجیتالی و بورت اتوماتیک تعدادی از انواع بورت هایی می باشند که در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

البته علاوه بر نوع بورت از نظر حجم نیز می توان آن را در اندازه های مختلف دسته بندی نمود. برای مثال امروزه شرکت های معتبر تولید کننده این وسیله آزمایشگاهی انواع بورت حجمی را در اندازه های 10، 25 و 50 سی سی تولید و در اختیار کاربران قرار می دهند.

بورت

 

معرفی پیپت های آزمایشگاهی

همانگونه که در بخش اول به آن پرداخته شد هدف از نگارش این مقاله بررسی تفاوت پیپت و بورت آزمایشگاهی می باشد. در نهایت برای شناخت تفاوت های این دو وسیله ابتدا کاربران باید با هر دوی این وسایل آزمایشگاهی و نحوه کاربرد آنها آشنا شوند.

پیپت نیز از دیگر وسایل آزمایشگاهی می باشد که از جنس شیشه تولید و به منظور اندازه گیری محلول ها و مایعات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر تا به حال از پیپت در محیط آزمایشگاه استفاده نموده باشید می دانید که این وسیله نیز به طور اختصاصی برای جابجایی و اندازه گیری حجم محدودی از مایعات و محلول ها طراحی شده است.

به طور معمول از پیپت ها در آزمایشگاه های تخصصی بالینی و همچنین تحقیقاتی و به منظور انتقال حجم دقیقی از مواد استفاده می شود. استفاده از پیپت ها در زمان اجرای آزمایش ها می تواند در افزایش سرعت و دقت اجرای یک آزمایش کمک نماید.

در نتیجه همین مسئله نیز سبب شده است تا امروزه در اکثر آزمایشگاه ها پیپت را به عنوان یکی از مهمترین ابزارها در نظر بگیرند.

 

معرفی انواع مدل های این وسیله

پیپت ها نیز دارای انواع مدل های مختلف می باشند و کاربر بنا بر شرایط خود از این وسیله برای اجرای فرایندهای آزمایشگاهی بهره می برد. به طور معمول پیپت ها را می توانیم در دو نوع ثابت و متغیر و به صورت پیپت های ساده و حباب دار تهیه و در فعالیت های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار دهیم.

پیپت های حبابدار را در محیط آزمایشگاه تحت عناوین متعددی مانند پیپت ژوژه و یا پیپت حجمی هم معرفی می نمایند. در نهایت کاربران می توانند پیپت های ساده و حبابدار را در اندازه های 05/0، 1 ،2 ،5، 10 و 25 سی سی تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

در نهایت می توان گفت که مهمترین تفاوت پیپت و بورت در شکل ظاهری این وسایل آزمایشگاهی و نحوه کاربرد آنها در می باشد.

 

پیپت

خروج از نسخه موبایل