فروشگاه شیماز

کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟

برای بهترین پاسخ این پرسش که کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟ نیاز است ابتدا کاربران را با ساختار کلی این تجهیزات کاربردی آشنا نماییم.

کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟ به راستی کدام یک از دو دستگاه اتوکلاو و فور کارایی بهتری را در زمان استریل نمودن لوازم، نمونه ها و مواد شیمیایی از خود نشان می دهند.

بدون شک برای شناخت تفاوت های اساسی هر یک از این ابزارهای کاربردی ابتدا باید کاربران با تفاوت های عمده هر یک از این دو دستگاه آشنایی کافی پیدا نمایند.

در نتیجه در ادامه این متن ما قصد داریم تا به صورت کلی به بررسی تفاوت های اساسی دستگاه فور و اتوکلاو و همچنین نحوه تاثیر آنها در استریل نمودن نمونه ها خواهیم پرداخت.

 

کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟

 

 

معرفی کلی دستگاه فور

اگر برای هر یک از شما این سوال اساسی که کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟ پیش آمده است بهتر است ابتدا شما را اندکی با دستگاه فور و در نهایت تفاوت اساسی این دو وسیله آشنا نماییم.

در ابتدا باید بدانیم که فور یا همان آون با استفاده از حرارت خشک تولید شده در دستگاه به فرایند استریلیزاسیون مواد و تجهیزات کمک شایانی می نماید.

یکی از دلایلی که سبب شده است تا کاربران آزمایشگاهی استفاده از فور را به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در بحث استریل نمودن تجهیزات در نظر بگیرند این است که آون باعث خوردگی یا زنگ‌ زدگی تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی نمی‌شود.

اما به طور کلی فرایند استریلیزاسیون به محدوده دمایی مشخصی نیاز دارد.

برای مثال کاربران برای استریل کردن تجهیزات و نمونه ها با استفاده از حرارت خشک باید نمونه ها و تجهیزات خود را به مدت یک ساعت در دمای ۱۷۱ درجه و یا دو ساعت در دمای ۱۶۰ درجه در دستگاه فور قرار دهند.

در نهایت می توان گفت که از دستگاه فور می توان برای استریل نمودن انواع وسایل آزمایشگاهی، لوله ها و پیپت نیز استفاده نمود. البته غالبا کاربران می توانند از این دستگاه برای استریل نمودن انواع تجهیزات پزشکی و نمونه های آزمایشگاهی نیز استفاده کنند.

دستگاه فور

 

معرفی انواع مدل های این دستگاه

دستگاه فور یکی از ابزارهایی می باشد که از آن به منظور استریل نمودن ابزارها استفاده می کنند. البته فور نیز از نظر ساختار، شکل و کاربرد دارای ساختارهای بسیار متفاوتی می باشند.

این دستگاه دارای مدل های ساده، دیجیتال، هوشمند، هوشمند فن دار، فور دما بالا، آون خلا یا آون وکیوم و آون صنعتی انواع مدل های کاربردی این وسیله می باشند.

در نهایت کاربران براساس نوع عملکردی که نشان می دهند از انواع مدل های مختلف این وسیله استفاده می نمایند.

معرفی دستگاه اتوکلاو

در نهایت کاربران برای یافتن پاسخ این پرسش که کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟ باید با ساختار کلی دستگاه اتوکلاو نیز آشنا شوند. در ابتدا کاربران باید بدانند که اتوکلاو دستگاهی کاربردی می باشد که اصولا در فعالیت های آزمایشگاهی برای سترون سازی و استریل نمودن نمونه ها و ابزارها مورد استفاده قرار می گیرد.

در نهایت کاربران باید بدانند که سترون سازی یا همان استریلیزاسیون فرایندی مهم در آزمایشگاه می باشد. در نهایت سترون سازی به معنای نابودی و حذف همه موجودات میکروسکوپی شامل قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها می باشد.

البته اتوکلاوها نیز دارای انواع مدل های مختلفی می باشند و در شرایط مختلف کاربران از این ابزار برای استریل نمودن ابزارها استفاده می نمایند.

البته روش استریل نمودن در دستگاه اتوکلاو با استفاده از فشار ناشی از بخارهای آب صورت می پذیرد. در نهایت می توان گفت که دستگاه اتوکلاو به نام ابزاری استریل کننده شناخته می شود.

در نهایت کاربران در زمان استفاده از این وسیله باید اقدام به تمیز کردن، گندزدایی، نظارت و آماده سازی و بسته بندی نمایند. در نهایت شاید مهمترین تفاوت استریل نمودن وسایل توسط دستگاه های فور و اتوکلاو در این است که در دستگاه فور استریل کردن با کمک دمای خشک انجام می شود.

در حالی که استریل نمودن در دستگاه اتوکلاو با کمک فشار بخار آب صورت می پذیرد.

 

دستگاه اتوکلاو

 

معرفی انواع مدل های مختلف این وسیله

در ادامه کاربران برای پاسخ به این پرسش که کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟ با انواع مدل های مختلف این وسایل نیز آشنا شوند.

در قدم اول کاربران باید بدانند که این وسیله دارای مدل های مختلفی مانند اتوکلاوهای آزمایشگاهی، بیمارستانی و دندانپزشکی می باشند. در نتیجه کاربران در موارد مختلف از انواع مدل های این وسیله برای اجرای فرایندهای آزمایشگاهی و طبی استفاده می کنند.

بررسی برخی از معایب فور نسبت به اتوکلاو

همانطور که گفتیم دستگاه فور یا آون آزمایشگاهی از کاربردی ترین تجهیزاتی می باشد که از آن به منظور استریل نمودن تجهیزات استفاده می نمایند. در نهایت فور دارای ساختاری تمام استیل می باشد که محفظه آن با مواد عایق پوشش دهی شده است.

در نهایت ساختار استیل این وسیله شرایط مناسبی را برای تمرکز دما در محفظه ایجاد نموده است. کاربران می توانند با کمک دستگاه فور دمایی معادل 350 درجه سانتیگراد را به نمونه های آزمایشگاهی و تجهیزات انتقال دهند. این دما در فور توسط المنت های دستگاه تولید و توسط وسایل کنترل کننده مدیریت می شوند.

این در حالی است که دستگاه اتوکلاو دارای ساختاری متفاوت با فور می باشد و انتقال دما بر اساس مبنای متفاوتی صورت می پذیرد. در واقع در اتوکلاو فشار و دمای بالای تولید شده توسط بخار آب عامل اصلی استریل نمودن تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی می باشند.

در نهایت می توان گفت که اگر قصد دارید فرایند استریلیزاسیون به صورت دقیق و اصولی انجام شود استفاده از دستگاه اتوکلاو بهترین انتخاب برای کاربران آزمایشگاهی می باشد. کاربران باید بدانند که فور نسبت به رفع آلودگی های بیولوژیک توانایی کمتری دارد.

 

کدام دستگاه برای استریل بهتر است

 

بررسی برخی دیگر از تفاوت های این دو وسیله

در نتیجه دستگاه فور نمی تواند سبب نابودی تمامی میکروب های موجود در تجهیزات و نمونه ها شود. در حالی که دستگاه اتوکلاو برای نابودی میکروارگانیسم ها دارای توانایی قابل توجهی می باشد و به راحتی می تواند تمامی میکروب ها را از میان بردارد.

در نهایت ما در استفاده از این ابزارها محدودیت های دیگری را نیز داریم. برای مثال کاربر از فور تنها می تواند برای استریل نمودن برخی از وسایل استفاده کند. در حالی که برای استفاده از دستگاه اتوکلاو چنین محدودیتی وجود ندارد.

البته استفاده از فور برای استریل نمودن تجهیزات فلزی انتخاب بهتری می باشد و می تواند مانع زنگ زدگی و خوردگی این محصولات شود. در نهایت باید بدانید که نگهداری از فور نیاز به دقت کمتری دارد. در نهایت ما پاسخ به این پرسش را که کدام دستگاه برای استریل بهتر است دستگاه فور یا اتوکلاو؟ به شما کاربران گرامی واگذار می نماییم.

خروج از نسخه موبایل