فروشگاه شیماز

بررسی مهمترین دلایل آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف

آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف می تواند شرایطی را برای کاربران این ابزار آزمایشگاهی فراهم نماید تا آنها در موقعیت های مختلف نیز از آن استفاده کنند.

بدون شک آشنایی با کاربرد بن ماری تنها محدود به فرآیندهای اجرایی در محیط آشپزخانه ها نمی شود. بن ماری نمودن مواد به معنی انتقال تدریی مقدار مشخصی از حرارت به آنها می باشد که به صورت غیر مستقیم انجام می پزید.

در واقع در روش بن ماری آب نقش مهمی را در انتقال دقیق حرارت به مواد و محلول های مختلف ایفا می نماید.

کاربرد دستگاه های تخصصی برای اجرای فرایند بن ماری شرایط اجرای این فرایند را در انواع مکان های مختلف بسیار ساده نموده است. به شکلی که امروزه می توان از روش بن ماری نمودن در فرایندها و صنایع مختلف به کرات استفاده نمود.

در نهایت ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوع آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف بپردازیم. شناخت انواع کاربردهای بن ماری در صنایع مختلف می تواند به کاربران کمک نماید تا اجرای بسیاری از فرایندهای آزمایشگاهی و صنعتی را در زمان کوتاه تر اجرایی نمایند.

در نتیجه مطالعه این مقاله می تواند اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار کاربران قرار دهد.

 

آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف

 

معرفی کلی دستگاه و آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف

بن ماری در حالت کلی به معنی حمام آب داغ می باشد. کاربرد اصلی انواع بن ماری در صنایع مختلف و فعالیت های آزمایشگاهی به منظور افزایش دما در مواد مختلف می باشد.

در نتیجه می توان گفت که کاربرد بن ماری در صنایع و آزمایشگاه ها به منظور انتقال تدریجی حرارت می باشد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است تا در مدت زمان مشخصی بتواند میزان حرارت از پیش معین شده ای را به مواد مختلف انتقال دهد.

در نهایت انتقال حرارت توسط بن ماری ها دارای ساختاری تدریجی و همچنین یکنواخت می باشد.

دستگاه بن ماری یا همان حمام آب گرم میتواند محدوده مشخصی از دما را که بین بازه 25 تا 100 درجه سانتیگراد می باشد را به مواد مختلف انتقال دهد. این وسیله کاربردی از یک مخزن استیل تشکیل شده است که محل قرار گیری آب در دستگاه می باشد.

انتقال حرارت در دستگاه بن ماری بر اساس جریان همرفتی گرما و به صورت کاملا غیر مستقیم طراحی شده است. در نهایت استفاده از بن ماری در صنایع و فعالیت های آزمایشگاه شرایط انتقال حرارت به صورت غیر مستقیم را برای کاربران ایجاد نموده است.

آشنایی با کاربرد بن ماری

 

تاریخ آغاز استفاده از این دستگاه در صنایع

دستگاه بن ماری از ساختار چندان پیچیده ای تشکیل نشده است. اما با وجود سادگی در طراحی این وسیله بن ماری را می توان از کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده در بخش صنعت و آزمایشگاهی معرفی نمود.

در ابتدای تولید دستگاه بن ماری آن از ساختاری بسیار ساده برخوردار بود. اما به تدریج و با توسعه فناوری ساختار کلی این دستگاه نیز به شدت تغییر نمود تا زمانی که ما شاهد عرضه نمونه های کنونی این دستگاه می باشیم.

نمونه های اولیه این دستگاه تنها می توانست حرارتی معادل 100 درجه سانتیگراد را به مواد مختلف انتقال بدهد. در نهایت حرارت فوق نقش چندانی در ذوب مواد مختلف ایفا نمی نمود. یکی از نکات منفی کاربرد نمونه های اولیه این دستگاه محیط مناسب رشد باکتری ها و قارچ ها بودن دستگاه بود.

کاربرد بن ماری در صنایع

 

نمونه های جدید دستگاه دارای چه ساختاری هستند؟

نمونه های کنونی دستگاه بن ماری از تکنولوژی جدیدی برای انتقال همرفتی دما استفاده می نمایند. در این نمونه از مواد خشک به عنوان حمام انتقال حرارت استفاده می گردد.

در نتیجه کاربر می تواند با کاربرد نمونه های جدید دستگاه حرارتی معادل 180 درجه را به محلول ها و مواد مختلف انتقال دهد. کیفیت بالاتر این نمونه ها نسبت به بن ماری آبی سبب شده است تا امروزه از این مدل دستگاه در فرایندهای مختلف بیشترین استفاده را نمایند.

شاید به دلیل ساختار خاص این نوع از بن ماری می باشد که کاربران بخش صنعت استفاده از این مدل دستگاه را در اولویت قرار می دهند. زیرا کاربر می تواند در زمان کمتر مقدار حرارت دلخواه را به حجم بالایی از مواد مورد استفاده انتقال دهد.

انواع مدل های مختلف دستگاه بن ماری

برای آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف ابتدا نیاز است تا کاربران با انواع مدل های مختلف این دستگاه آشنا شوند. بن ماری را می توان براساس ویژگی های ساختاری و ظاهری به انواع مدل های مختلف دسته بندی نمود.

برای مثال یکی از روش های دسته بندی این وسیله براساس شکل ظاهری درب دستگاه می باشد که بر این اساس بن ماری را می توان به انواع مدل های شیبدار، حلقوی و ساده دسته بندی کرد.

همچنین براساس نوع حمام نیز این دستگاه به انواع مدل های آبی و مهره ای دسته بندی می گردند. بن ماری ها براساس نوع تجهیزات نیز به انواع مدل های بن ماری جوش، ترموستاتیک و سرولوژی دسته بندی می شوند. هر یک از این مدل ها در فرآیندهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال از بن ماری های سرولوژی به منظور انتقال غیر مستقیم حرارت به نمونه های زیستی استفاده می شود.

دستگاه بن ماری

 

بررسی کاربرد بن ماری در صنایع

آشنایی با کاربرد بن ماری در صنایع مختلف به کاربران کمک می نماید تا در موقعیت های ضروری به درستی از این ابزار استفاده نمایند. شاید یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه بن ماری که می توان به آن اشاره نمود استفاده از دستگاه در صنایع پزشکی و غذایی باشد.

یکی از کاربردی ترین زمان هایی که می توان از دستگاه بن ماری در صنایع استفاده نمود به منظور انتقال حرارت به مواد غذایی و مواد شیمیایی در صنایع غذایی و دارویی می باشد. همچنین از دستگاه فوق در فرایندهای بیولوژی و بیوتکنولوژی نیز استفاده میگردد.

در این صنایع از دستگاه بن ماری برای ثابت نگه داشتن دمای هوا برای نمونه های آزمایشگاهی و به ویژه نمونه های زیستی استفاده می گردد. از این وسیله می توان برای انتقال حرارت به نمونه ها، معرف ها و همچنین کشت های سلولی نیز استفاده نمود.

از دیگر کاربردهای اساسی بن ماری در جهت ذوب نمودن بسترهای کشت آزمایشگاهی می باشد. در نهایت از دستگاه بن ماری در صنایع مهمی مانند صنایع دارویی، غذایی، شیمیایی، سرولوژیک، بیوشیمی، کشاورزی و تحقیقاتی و آموزشی نیز استفاده می نمایند.

خروج از نسخه موبایل