فروشگاه شیماز

بررسی برخی نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ

برخی از نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ شامل موارد ایمنی کاربر در زمان استفاده از این دستگاه و ایمنی کلی خود وسیله آزمایشگاهی می شود.

آنچه که امروز قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم بررسی برخی از نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ است. در ابتدا و پیش از شروع مقاله لازم می دانیم تا شما را مقداری با دستگاه سانتریفیوژ و نحوه عملکرد آن آشنا سازیم.

اگر در محیط آزمایشگاه قصد دارید تا سیالات یک محلول را از یکدیگر تفکیک نمایید بدون شک نیازمند کاربرد دستگاهی با سرعت بسیار بالای هستید. سانتریفیوژ دقیقا دستگاهی است که در محیط آزمایشگاه شرایط مورد نظر را برای کاربران خود فراهم می نماید.

البته استفاده از این دستگاه بدون رعایت اصول و نکات ایمنی می تواند برای کاربران خطرات فراوانی را ایجاد نماید. در نتیجه متصدیان آزمایشگاهی موظف هستند پیش از کاربرد این دستگاه تمامی نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ را به صورت دقیق رعایت نمایند.

در نتیجه رعایت این موارد می تواند کاربران این دستگاه را از بروز هرگونه وقایع ناگوار در محیط آزمایشگاه حفظ نماید.

 

نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ

 

سانتریفیوژ چیست و چه کارایی دارد؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که اساس کار این دستگاه بر پایه نیروی گریز از مرکز است. در نهایت دستگاه سانتریفیوژ از این نیرو به منظور جداسازی تمامی بخش های موجود در محلول ها استفاده می نماید.

سانتریفیوژ از جمله دستگاه هایی است که به صورت گسترده در بسیاری از آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که کاربران آزمایشگاه های زیست، شیمی و بالینی به صورت مکرر می توانند از این وسیله در فعالیت های خود استفاده نمایند.

برای مثال در صورتی که در آزمایشگاه بالینی شما قصد تهیه سرم پلاسمای خون را داشته باشید حتما باید از سانتریفیوژ برای این منظور استفاده نمایید. جداسازی بخش مایع از گاز نیز از دیگر مواردی است که سانتریفیوژ می تواند به کاربران کمک نماید.

لوله فالکون برای سانتریفیوژ

روش کار این دستگاه چگونه است؟

سانتریفیوژ بنابر شرایط خاصی مانند میزان ذرات معلق در مایع، اندازه و چگالی ذرات، مقدار دور تعیین شده توسط روتور و همچنین مقدار ویسکوزیته یک محلول فرایند جداسازی را اجرا می نماید.

در واقع هر چقدر چگالی ذرات بیشتر باشد با سرعت بیشتری در محلول ته نشین می شود. این در حالی است که ذراتی که دارای چگالی پایینی هستند عموما بعد از اجرای فرایند جداسازی در بخش رویی مایعات قرار می گیرند.

در واقع چرخش روتور سبب ایجاد نیروی گریز از مرکز در محلول می شود. در نهایت اگر این نیرو از سایر نیروهای موجود در محیط مانند نیروی اصطکاک بیشتر شود ذرات از محلول جدا و در نهایت در ظرف رسوب می نمایند.

ایمنی کار با سانتریفیوژ

 

در زمان استفاده از این دستگاه باید نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ را رعایت نمایید؟

در درجه اول باید به این نکته اشاره نماییم که سانتریفیوژها می توانند سبب بروز پدیده آئروسل( هوا پخش) در محلول ها شوند. در نهایت نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ در حد قابل توجهی به نوع محلول مورد کار شما بستگی دارد.

برای مثال در صورتی که کاربر از این دستگاه برای جداسازی مواد پر خطر، سرطان زا، عوامل ایجاد کننده انواع عفونت ها استفاده می نماید باید شدید ترین روش ها و نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ را رعایت نماید.

در این شرایط باید به گونه ای اصول ایمنی رعایت شود که کاربران به هیچ عنوان در معرض آئروسل های متصاعد شده از دستگاه قرار نگیرند.

البته رعایت نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ تنها محدود به حفظ امنیت کاربر نمی شود و شما باید به اصولی که طول عمر وسیله را افزایش می دهد نیز توجه نمایید.

به خاطر داشته باشید که صدمات وارده به دستگاه که در اثر بی احتیاطی شما ایجاد می شود می تواند هزینه های بالایی را به شما تحمیل نماید. همچنین این امر می تواند سبب توقف فرایندهای جاری در محیط آزمایشگاهی شود.

مهمترین خطراتی که دستگاه شما را تهدید می نمایند چه مواردی هستند؟

به خاطر داشته باشید عدم رعایت نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ می تواند سبب بروز خسارات فنی و مکانیکی به دستگاه شود. در نتیجه رعایت نکات ایمنی کار با این دستگاه می تواند تا حد قابل توجهی سبب افزایش طول عمر دستگاه شود.

البته علاوه بر خرابی دستگاه عدم رعایت این نکات می تواند سبب خرابی تجهیزات مورد استفاده در دستگاه نیز شود. از دیگر خطراتی که کاربران را در زمان استفاده از این دستگاه تهدید می نماید تولید آئروسل و همچنین خطای اپراتوری دستگاه می باشد.

 

سانتریفیوژ

 

بررسی برخی نکات ایمنی کار با این دستگاه

در درجه اول برای حفظ ایمنی خود و دستگاه به خاطر داشته باشید که باید طبق قوانینی که شرکت سازنده تعیین نموده از این وسیله استفاده کنید. در دستگاه از اتصال ایمن تمامی لوله های سانتریفیوژ و کاپ هایی که در دستگاه قرار می دهید اطمینان حاصل نمایید.

سرویس دوره ای دستگاه را نیز در اولویت قرار دهید و نسبت به اين امر اهتمام بورزید. همچنین همواره بعد از کاربرد دستگاه و یا به صورت هفتگی حتما سانتریفیوژ را با مواد ضد عفونی کننده تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نمایید.

اگر روتور دستگاه آسیب دیده است از کاربرد آن تا زمان تعمیر وسیله اجتناب کنید. اگر قرار است از دستگاه در سرعت های بسیار بالا استفاده نمایید حتما پیش از کاربرد دیسک سرعت را بررسی کنید.

خرابی این بخش از دستگاه می تواند سبب بروز خسارت به دستگاه و ایجاد حوادث غیر مترقبه در آزمایشگاه شود. از بسته شدن کامل درب روتور پیش از کاربرد آن اطمینان حاصل نمایید. از اتصال مطمئن روتور به اسپیندل دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

اگر در زمان کاربرد دستگاه احساس نمودید که مواد از دستگاه نشت می کنند در کمترین زمان ممکن محیط را تخلیه نمایید. بعد از اتمام کار تا مدت زمان دقیقه درب دستگاه را باز نکنید.

این کار به ته نشین شدن مجدد آئروسل های پراکنده شده در محیط سانتریفیوژ کمک می نماید. در زمان باز کردن دستگاه حتما نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ مانند پوشیدن دستکش، ماسک و عینک محافظ را رعایت کنید. در نهایت به خاطر داشته باشید اولویت اول برای شما باید حتما حفظ ایمنی خودتان باشد.

خروج از نسخه موبایل