فروشگاه شیماز

بررسی بهترین روش آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون

آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون می تواند به کاربران آزمایشگاهی این امکان را بدهد تا از این فرایند به درستی و در جایگاه مناسب استفاده نمایند.

تیتراسیون یا همان تیتر کردن فرایندی بسیار رایج در آزمایشگاه های شیمی تجزیه می باشد. از این روش در آزمایشگاه ها به منظور تعیین غلظت کمی یک ماده یا آنالیت در یک فرآورده شیمیایی استفاده می نمایند.

برای اجرای فرایند تیتراسیون عموما کاربران آزمایشگاهی از روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از موارد مهمی که غالبا در فرایند تیتراسیون مورد ارزیابی قرار می گیرد حجم مواد شیمیایی و یا محلول ها است.

در نهایت همین مسئله سبب شده تا فرایند تیتر کردن را تحت عناوین دیگری مانند آنالیز حجمی نیز معرفی نمایند. در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی مفاهیم کلی دیگری مانند آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون بپردازیم.

مطالعه این مقاله می تواند تا حد قابل توجهی شما را با کلیات مفهوم تیتراسیون آشنا نماید.

 

آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون

 

آماده سازی اولیه برای انجام فرایند تیتراسیون

اگر شما هم به دنبال آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون هستید بدانید که در این راستا باید با مسیر اولیه آماده سازی فرایند تیتر کردن آشنا شوید. ابتدایی ترین کاری که کاربر برای فرایند تیتر کردن باید انجام دهد تهیه محلول های تیتراسیون می باشد.

عموما در محیط آزمایشگاه کاربران از محلول های شناخته شده ای که دارای غلظت مشخصی می باشند برای فرایند تیتر کردن استفاده می نمایند. به این محلول های پایه ای در محیط آزمایشگاه محلول های استاندارد و یا معرف های شناخته شده نیز گفته می شود.

در ادامه مسیر کاربر به کمک یک بورت محلول پایه ای را به آرامی و قطره قطره به محلول مورد نظر خود می افزاید. فرایند افزودن محلول استاندارد تا زمان آشکارسازی رنگ مورد نظر در محلول همچنان ادامه خواهد داشت.

معرفی مهمترین روش های تیتر کردن

کاربران گرامی باید بدانند که آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون به معنای شناخت انواع روش های کاربردی در این فرایند می باشد. اما در کل روش های مختلفی را می توانیم مثال بزنیم که کاربران از آنها به منظور اجرای فرایند تیتراسیون استفاده می نمایند.

برای اجرای این فرایند و انتخاب روش مناسب در ابتدا باید به ساختار شیمیایی ماده آنالیت توجه داشت.

در نهایت برخی از روش های کاربردی اجرای فرایند تیتر کردن شامل تیتراسیون مستقیم، معکوس یا برگشتی و روش غیر مستقیم یا همان جایگزینی می باشد که در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین روش تیتراسیون جایگزینی یکی از کاربردی ترین روش های تیتر کردن برای انواع محلول های شیمیایی است.

 

صفر تا صد تیتراسیون

 

معرفی برخی از روش های تیتراسیون

تیتراسیون را می توان به انواع مختلفی دسته بندی نمود. یکی از مهمترین دلایل تفاوت اجرای روش های تیتر کردن تفاوت در واکنش های درگیر یک فرایند و هدف از انجام آزمایش می باشد. تیتر کردن محلول های اسیدی و بازی یکی از انواع مدل های تیتر کردن می باشند.

در فرایندهای اینچنینی یکی از مواد اصلی موجود در محلول را ماده اسیدی و بازی تشکیل می دهد. در نهایت هدف از تیتر کردن محلول های اسیدی و بازی تغییر ساختار شیمیایی محلول در جهت خنثی سازی آن است. روش تیتر کردن کمپلکسومتری نیز روش دیگری در فرایند تیتر نمودن است.

در این روش فرایند در جهت کمپلکس شدن یک فلز با یک لیگاند صورت می پذیرد. در این فرایند غالبا کاربران آزمایشگاهی از مواد معرفی مانند دی سدیم اتیلن دی آمین تترا استات استفاده می نمایند.

 

تیتراسیون

 

بررسی روش تیتراسیون رسوبی

در فرایند تیتراسیون رسوبی تعیین غلظت عناصر هدف اصلی کاربران از انجام آزمایش می باشد. در نهایت زمان اجرای این روش ما شاهد رسوب فراورده های واکنش در محلول خواهیم بود. همین امر نیز سبب شده تا این روش به روش تیتراسیون رسوبی معروف شود.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره نمود که تیتراسیون رسوبی عموما شامل اجرای فرایند تیتر کردن برای محلول های تیترانت غیر آلی و سورفکتانت ها می باشد.

انواع روش های دیگر فرایند تیتر کردن نیز شامل تیتر کردن اکسایش- کاهش، فاز گازی و پتانسیل زتا می باشد. تیتراسیون یدومتری نیز یکی از انواع روش های اجرای این فرایند می باشد.

تا این قسمت از مقاله آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون تا حد قابل توجهی آشکار شد. یکی دیگر از مفاهیمی که افراد در زمان آشنایی با صفر تا صد تیتراسیون با آن مواجه می گردند شناساگر یا معرف (Reagent) می باشد.

در واقع شناساگر ترکیبی رنگی است که در فرایند تیتر کردن مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر رنگ ماده شناساگر را در فرایند تیتر کردن می توان به عنوان علامتی برای نقطه پایانی واکنش در نظر گرفت.

اما نکته مهم در زمان شناخت شناساگرها این است که عموما شناساگر ها دارای ساختاری بازی و اسیدی ضعیف می باشند.

خروج از نسخه موبایل