فروشگاه شیماز

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟

برای پاسخ به این پرسش که دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟ باید بگوییم این دستگاه برای جداسازی مواد مختلف با درصد فرار بودن متفاوت طراحی شده است.

اجرای فرایندهای شیمیایی در محیط علمی و ژوهشی آزمایشگاه ها به کمک تجهیزات تخصصی صورت می پذیرد. برای مثال در این محیط از دستگاه تقطیر به منظور جداسازی مواد شیمیایی که از نظر درصد فراریت با یکدیگر تفاوت دارند استفاده می نمایند.

حال ممکن است در ذهن افرادی که نسبت به تجهیزات آزمایشگاهی شناخت کمی دارند این سوال اساسی که دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟ شکل گیرد. در پاسخ به این پرسش باید اینگونه بیان نماییم که همانگونه که گفته شده دستگاه تقطیر وسیله ای تخصصی برای جداسازی مواد شیمیایی از یکدیگر می باشد.

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟

 

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟

در ابتدا باید بدانید که دستگاه تقطیر از سه فلاسک اصلی تشکیل شده است که در فرایند تقطیر نقش اساسی را ایفا می نمایند. در این سه فلاسک فرایند گرم کردن، مخلوط نمودن و در نهایت جداسازی مواد بنا بر اصول رایج در فرایندهای شیمیایی صورت می پذیرد.

بخش بعدی این دستگاه شامل کندانسور می باشد که به منظور خنک سازی بخارات و تبدیل آنها به مایعات در دستگاه تعبیه شده است. در بخش انتهایی نیز ما شاهد مجاری مجزا می باشیم که محل جمع آوری مواد جداسازی شده هستند.

در نهایت از این فرایند به منظور جداسازی مواد موثره در مخلوط های طبیعی و شیمیایی به صورت بخارات استفاده می نمایند.

در نتیجه عموما از دستگاه تقطیر در بسیاری از آزمایشگاه ها استفاده می نمایند. زیرا به طور معمول اغلب آزمایشگاه ها نیازمند استفاده از چنین وسیله ای برای جداسازی مواد شیمیایی از یکدیگر می باشند.

این دستگاه از جنسه شیشه ای تولید می شود. علت این امر نیز در این است که شیشه به کار رفته در دستگاه تقطیر مقاومت بالایی در برابر حرارت مستقیم و مواد شیمیایی از خود نشان می دهد. در نتیجه همین امر سبب شده تا این دستگاه را از جنس شیشه ای تولید نمایند.

در نهایت تا این قسمت ما توانستیم به این پرسش که دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟ تا حدودی پاسخ دهیم.

 

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی

 

معرفی اجزاء تشکیل دهنده این وسیله آزمایشگاهی

بعد از پاسخگویی به این پرسش که دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟ شناخت اجزای این وسیله الزامی می باشد. همانگونه که در متن نیز به این مورد اشاره نمودیم دستگاه تقطیر از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

این سه بخش شامل بالن تقطیر، بالن جمع آوری و همچنین کندانسور می باشد. در بخش اول که همان بالن تقطیر است محلول مورد نظرات و بخارات دیگر قرار می گیرد. در ادامه این دستگاه بخش دیگر یا همان کندانسور قرار دارد که محل خنک نمودن بخارات حاصل در اثر جریان آب سرد می باشد.

بخش انتهایی این وسیله نیز شامل بالن جمع آوری می باشد که بخارات دستگاه بعد از سرد شدن توسط کندانسور به این قسمت انتقال داده می شوند.
کاربرد دستگاه تقطیر در آزمایشگاه ها به چه منظوری می باشد؟

از دستگاه تقطیر در محیط های آزمایشگاهی بنا به دلایل متعددی استفاده می نمایند. یکی از شرایطی که در محیط آزمایشگاه از دستگاه تقطیر استفاده می نمایند برای جداسازی آب شیرین از آب نمک است.

جداسازی هوا به بخش هایی مانند اکسیژن و هلیوم از دیگر کاربردهای این وسیله در محیط آزمایشگاه می باشد. همچنین از این دستگاه در آزمایشگاه نفت و پتروشیمی به منظور جداسازی عناصر تشکیل دهنده فراورده های نفتی نیز استفاده می گردد.

یکی از مهمترین کاربردهای این وسیله در آزمایشگاه های صنایع غذایی، گیاهان دارویی و حتی آزمایشگاه های بالینی و تشخیص طبی می باشد. در نهایت کاربران در هر زمانی که قصد جداسازی مواد شیمیایی از یکدیگر را داشته باشند می توانند از این دستگاه استفاده نمایند.

در نهایت ما سعی نمودیم در این مقاله به این پرسش که دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟ پاسخ دهیم.

دستگاه تقطیر

 

نکات الزامی که در زمان استفاد از این وسیله باید رعایت نمود

در درجه اول به خاطر داشته باشید که دستگاه تقطیر دارای ساختاری بسیار شکننده می باشد. در نتیجه از بروز ضربات فیزیکی و یا سقوط وسیله از ارتفاع باید پیشگیری نمود.

در درجه دوم کاربر یش از استفاده از این وسیله باید سلامت دستگاه را بررسی نماید و از این امر که مخزن دستگاه آسیب ندیده است اطمینان کسب نماید. همچنین در زمان استفاده از دستگاه از اتصال مطمئن شلنگ ورودی و خروجی بخش خنک کننده دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

در زمان کاربرد دستگاه از لوله هایی استفاده کنید که قادر به تحمل فشار آب باشند. در نهایت کاربر در زمان استفاده از دستگاه باید از جریان یکنواخت آب خروجی و ورودی به دستگاه اطمینان حاصل نماید. رعایت تمامی موارد می تواند در کسب کارایی حداکثری وسیله تاثیر بسزایی داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل